תשתית או ספק: המאמר שיעשה עבורכם סדר

תשתית או ספק
תוכן עניינים

לכולם קורה לפעמים שיש בעיה עם האינטרנט. מהירות הגלישה יורדת, אי אפשר לצפות בסרטונים ביוטיוב, לגלוש בפייסבוק/אינסטגרם, לשלוח מיילים וכמובן לעבוד מהמחשב.

אז מתקשרים לחברה שמספקת לכם אינטרנט ומה הם אומרים?

"תתקשרו לספק", או במקרה שהתקשרתם לספק: "תתקשרו לספק התשתית"….

לא ממש מה שאתם רוצים לשמוע כשהאינטרנט הפסיק לעבוד, אתם לא יודעים מי אחראי על התשתיות ואין לכם זמן לחפש את מספר הטלפון שלהם.

למרות שחלוקת התפקידים בין הספק לתשתית מוכרת כבר שנים רבות בישראל, כחלק בלתי נפרד מחבילות הגלישה, אנשים רבי עדיין לא יודעים למי לפנות כשיש בעיה וגם לא תמיד יודעים מי בכלל אחראי על התשתית שלהם ומה מספר הטלפון שלהם במקרה של תקלה.

אז מי אחראי על התשתית? מי הוא הספק? מה כל אחד מהם עושה בדיוק ולמי צריך להתקשר כשיש תקלה?

צוות סמארט קאט מספק לכם מדריך קצר שיעשה לכם סדר אחת ולתמיד.

 

תשתית אינטרנט – מי זאת, מה תפקידה ומי אחראי עליה?

תשתית האינטרנט דומה מאוד לתשתיות אחרות שאתם מכירים – מים, חשמל, גז, שכולן בנויות כמערכות של צינורות וכבלים המחברים את הבית, או המשרד שלכם למקור האנרגיה, או מקור המים.

תשתיות יכולות להיות מסועפות, עם שלוחות רבות, שנמתחות לכיוונים שונים. כל כיוון כזה מגיע לבסוף לנקודת הקצה, שבה נמצאת נקודת הדרישה (ברז מים, שקע חשמל, או מחשב), או נקודת המקור – מיכלי הגז, תחנת כוח, מגדל מים, או מחסן שרתים.

בניגוד לתשתיות חשמל ומים למשל, תשתיות אינטרנט יכולו לחבר אתכם גם לאתרי אינטרנט שנמצאים בחו"ל.

מי שאחראי על תקינות תשתית האינטרנט שלכם, הוא ספק התשתית.

תשתית האינטרנט יכולה להיות בנויה מסיבים אופטיים, כבלי נחושת, או קווי טלפון.

התשתית היא הכלי שמאפשר לכם לבחור את מהירות הגלישה, כדי שתוכלו להחליט אם אתם צריכים מהירות גבוהה, כמו 100 מגה למשל, לצורך צפיה בסרטים, או אם אתם עובדים מהמחשב הביתי שלכם ואם אתם יכולים להסתפק במהירות גלישה נמוכה יותר, תוכלו לבחור למשל מהירות של 40 מגה ולשלם קצת פחות

 

איך יודעים מתי התקלה שייכת לתשתית ולא לספק?

יש כמה דברים שתוכלו לבדוק כדי להבחין אם הבעיה מגיעה מהתשתית:

  • תקלה במערכת הפעלה של בית חכם, לרוב מעידה על בעיה בתשתית
  • תקלה בטלפון הקווי – אם יש לכם תשתית מבוססת על קווי טלפון, זה מעיד על בעיית תשתית אינטרנט
  • אם נורת הסנכרון בראוטר שלכם כבויה, או מהבהבת

 

אז מיהו הספק ומה תפקידו?

הספק שלכם, או ספק הגישה לאינטרנט כפי שיש לקרוא לו,  משתמש בתשתית הקיימת, שאליה התחברתם, כדי להעביר בצורה תקינה את המידע מהאתרים שאליהם אתם גולשים ועד למחשב, או למכשיר הנייד שלכם.

במקרים הבאים, סביר להניח שמקור הבעיה הוא בספק ולא בתשתית:

  • מהירות גלישה נמוכה, או גלישה איטית
  • ניתוקים בזמן גלישה, או צפיה בסרטונים
  • תקלות אחרות במהלך הגלישה, כמו תמונות וסרטונים מטושטשים
  • נורת הסנכרון דולקת באופן קבוע, אך עדיין יש תקלות בגלישה.

 

איך מבדילים בכל זאת בין ספק לתשתית?

עוד דרך יפה להבין את התפקידים השונים של הספק מול התשתית, היא להשוות אותן למערכת הכבישים: רשת הכבישים היא התשתית, עליה יכולים לנסוע כלי הרכב ולהעביר דברים ממקום למקום, כפי שהספק מעביר מידע משרתים שונים אל המחשב, או המכשיר החכם שלכם.

יש חברות שמספקות גם תשתית וגם ספק ויש חברות שמספקות רק אחד משני החלקים החשובים הללו לתפקוד תקין של האינטרנט שלכם.

 

חבילות משולבות, באנדלים ומה שביניהם

אם עד שנת 2015 הייתם צריכים להתחבר לחברה אחת שסיפקה לכם את התשתית ולהתחבר באופן עצמאי לחברה נוספת שמספקת את התכנים.

גם ההתקשרות עם שתי החברות נעשתה בנפרד והאחריות עליה היתה מוטלת על הלקוחות, מה שהקשה, סירבל את העניינים והקשה על קבלת שירות במקרה הצורך.

אבל החל משנת 2015 נכנסה לתוקפה רפורמת האינטרנט, שמאפשרת לספקים לתת ללקוחות הצעת שירות הכוללת גם את התשתית.

נכון שאתם עדיין יכולים לבחור מתוך מגוון ספקי תשתיות שספקית הגישה שלכם עובדת איתם, אבל היבטים רבים של תקשורת עם שתי החברות ושל קבלת שירות ומענה, מטופלים ביתר קלות ונוחות.

חברות המספקות תשתית בימינו בישראל הן בזק, הוט וחברה חדשה בשם אנלימיטד, פרטנר וסלקום.

ספקי גישה לאינטרנט הם אלה שאפשרים לכם להשתמש בתשתית על ידי העברת המידע מהאתרים למכשירי הקצה שלכם – טלפונים חכמים, טאבלטים, מחשבים ניידים, טלוויזיות חכמות ומחשבים נייחים. המידע המגיע דרך התשתית זקוק לתהליך מסוים של עיבוד לפני שיוכל להגיע אליכם בצורה המוכרת והמובנת שאתם רגילים אליה ועל כך אחראית ספקית הגישה.

פעולת העיבוד הנעשית על ידי ספקית הגישה מאפשרת לכם להבין את המידע בצורת טקסט כתוב, או בצורת תמונות וסרטונים.

ספקית הגישה אחראית גם על איכות התמונה ועל מהירות הגלישה שאתם מקבלים.

חבילות השירות מאפשרות לכם ליהנות מיתרונות רבים וגם לבחור את החבילה המתאימה לצרכים שלכם – בין אם מדובר בחבילת גלישה לצורך עבודה ובין אם מדובר בחבילת גלישה לצרכים פרטיים.

 

חברות ספקיות גישה לאינטרנט בישראל

בישראל, כל חברה המעוניינת לפעול כספקית גישה לאינטרנט זקוקה לרישיון מיוחד של משרד התקשורת.

למרות זאת, קיימות בישראל כיום עשרות חברות המציעות את השירות הזה ומעוניינות להיות ספקיות הגישה שלכם לאינטרנט, ביניהן בזק בינ"ל, נטוויז'ן (שייכת כיום לסלקום), פרטנר, טלקום, אקספון ועוד.

חברות אלה מציעות בדרך כלל חבילה של תשתית וספק גישה, שהלקוחות הרוכשים אותה יכולים ליהנות משירות מלא ושלם על כל תקלה, או בעיה ואינם נאלצים לתמרן ולהתמודד בכוחות עצמם מול שתי חברות שונות לטובת אותו השירות.

היתרונות הגלומים בשיטה זו כוללים את נוחות השימוש, קבלת שירות יעיל ונוח יותר וגם מחירים נמוכים ונוחים יותר ממה שהיה נהוג לפני תחילת הרפורמה..

 

לסיכום

בין אם הצלחנו לעשות לכם סדר ואתם כבר מבינים את ההבדלים בין ספק גישה לספק תשתית ובין אם לא, האתר שלנו יכול לענות לכם על כל שאלה שעוד נשארה לכם וגם לעזור לכם לבחור בין החבילות השונות המוצעות על ידי החברות השונות.

האתר של סמארטקט מאפשר לכם להשוות בין המחירים של החבילות השונות, בין האלמנטים הכלולים בכל חבילה ולהחליט בקלות ובנוחות איזו חבילה משתלמת לכם יותר.

כדי להישאר מעודכנים תמיד בחבילות חדשות, הצעות חדשות, דילים והנחות, אנחנו ממליצים להיכנס לאתר פעם בשבוע לפחות ולבדוק אילו חבילות תקשורת משתלמות נכנסו לשוק, כך שתוכלו להחליף חבילה בכל פעם שמגיעה חבילה משתלמת וחדשה. לצורך השוואה בין חבילות אינטרנט לחצו כאן ולצורך השוואה בין תשתיות תוכלו ללחוץ כאן ולגלות אם יש לכם חבילה משתלמת, או שאתם רוצים להחליף אותה בחבילה משתלמת יותר.

רוצה להוזיל את חבילת האינטרנט שלך בקלות?

סמנו 3 חברות ויותר

מה תרצו להשוות?

סלולר

אינטרנט

טלוויזיה

טלפון קווי

תשתית

ברי מים

רוצים להתעדכן בחבילות חדשות לפני כולם? הירשמו עכשיו!
כבר יוצאים?
תנו לחברות להפתיע אתכם עם חבילות אינטרנט משתלמות

רוצה להוזיל את חבילת האינטרנט?