התחרות לא פוסקת לרגע

אם יש ענף בישראל שבו התחרות לא פוסקת לרגע, הרי שזה ענף הסלולר. היום זה אולי נתפס כמובן מאליו, אבל עד לפני כמה שנים תחרות בסלולר נשמעה כמו פנטזיה של אדם סהרורי. בשוק פעלו שלוש חברות בלבד – פלאפון, סלקום ופרטנר, והן גבו מחירים גבוהים תוך כבילת הצרכנים לחוזים ארוכי טווח. רפורמת הסלולר הביאה להקמתן של חברות סלולר חדשות – חלקן התבססו על תשתית עצמאית ואחרות על התשתית של החברות הקיימות. התוצאה הייתה מהפכה לא רק במחירים, אלא גם באופי התוכניות. במקום חבילת סלולר דלה ויקרה שאי אפשר להתנתק ממנה ללא קנס,  החבילות הפכו לחבילות הכול כלול וההתנתקות הפכה לקלה ופשוטה.

באשר למחירים, מדובר בצניחה חופשית מרמה של מאות שקלים לחודש, לרמה של עשרות שקלים ואף פחות.

אלא שמי שלא משווה בין חבילות הסלולר, לא יכול ליהנות מכל הטוב הזה. מרגע שהתחרות נעשתה כל כך משוכללת, הצרכן חייב להיות עירני ולרענן בכל כמה חודשים את החבילה שלו. ההשוואה צריכה להתייחס כמובן למחיר החבילה, אבל זהו לא המרכיב היחיד. למעשה, השוואת מחירים מקיפה בין חברות הסלולר צריכה להביא בחשבון כמה שיקולים מרכזיים, וייתכן שהמסקנה תהיה דווקא לא לבחור בחבילה הזולה ביותר, אלא זו שתהיה הכדאית ביותר.

מה חשוב לבחור בחבילת סלולר?

חבילות הסלולר נבדלות ביניהן בכמה מרכיבים: המחיר, נפח הגלישה, מספר השיחות וההודעות, משך הזמן שהמחיר בתוקף, המחיר בתום תקופת החבילה, עלויות נלוות (למשל, תא קולי שחלק מהחברות החלו לגבות עליו תשלום כברירת מחדל), הנחות לקווים נוספים, עלות דמי המעבר, עלות הסים, שיחות לחו"ל, גלישה מחו"ל ועוד.

השוואת חבילות סלולר צריכה להביא בחשבון את כל המרכיבים הללו, או לפחות את רובם. כך למשל, יש צרכנים שחשוב להם יותר מחיר קבוע לכל החיים, ואז הם יעדיפו כזו על פני חבילות אחרות, גם אם היא קצת יותר יקרה מהן. לעומת זאת, יש צרכנים שהמחיר הוא השיקול היחיד שמכריע מבחינתם – ולכן משתלם להם לנדוד בכל כמה חודשים לחברה הזולה ביותר נכון לרגע הבדיקה. צרכנים שגולשים ללא הרף, יחפשו את חבילת הסלולר הנדיבה ביותר – ובתוך ההיצע שהשיקול הזה יכתיב, יבחרו מבין ההצעות. כמובן, שאדם שנמצא רוב שעות היום באזור שבו יש גלישה אלחוטית, יעניק פחות חשיבות לחבילת סלולר של 100 ג'יגה מצרכן שרוב הזמן נמצא בלי חיבור ל-WiFi.

לעומת זאת, צרכנים שכמעט אינם גולשים באינטרנט וזקוקים לסלולרי בעיקר כדי להיות זמינים ולענות לשיחות, כמו למשל קשישים – יבצעו את השוואת המחירים דווקא בין חבילות הסלולר הקלות והזולות.

מה עוד חשוב לדעת כאשר רוצים לעבור חברה?

כאמור, מעבר בין חברות סלולר או בין מסלולים בתוך חברת הסלולר הוא תהליך פשוט ומהיר, אך לעתים קרובות הוא עולה לא מעט כסף. כך למשל, בסלקום גובים דמי מעבר של כ-298 שקל. לכן, בשלב השוואת המחירים בין החבילות, כדאי להכניס לחישוב גם את העלויות החד-פעמיות, ולא רק את העלויות הקבועות. לעתים המסקנה תהיה שבשקלול כל העלויות, המעבר אינו כדאי, או שיחסוך שקלים ספורים.

מי שבוודאות כדאי לו להשוות מחירים הוא מי שכבר כמה שנים לא עדכן את החבילה. המאבק בין החברות במטרה לגייס מנויים חדשים הוא מאבק דינמי מאוד, ואדם שהתחבר לחבילה לפני מספר שנים בוודאות יוכל לחסוך עשרות שקלים בחודש אם יעדכן כעת את החבילה.

מהו טווח המחירים של החבילות?

נזכיר כי טווח המחירים רחב מאוד וכך גם משתנה תכולת החבילה. מדובר בטווח מחירים שמתחיל בכ-10 שקלים ומגיע לכ-80 שקל בחודש – בהתאם לחברה, לנפח הגלישה, למספר המנויים וכו'.

איזו חברת סלולר היא המשתלמת ביותר? כאמור, את זה כל צרכן צריך להחליט בעצמו בהתאם להרגלי השימוש שלו ולסדר העדיפויות שלו.