תפריט
קופות חולים

מעבר בין קופות חולים – מה חשוב לדעת?

אם יש שירות ששום ישראלי לא יכול לוותר עליו, הרי שזה השירות הרפואי בקופת חולים. לפי חוק בריאות ממלכתי, כל תושב ישראל צריך להיות רשום בקופת חולים – וקופת החולים חייבת לקבל אותו, ללא קשר לגילו או למצבו הבריאותי. תינוקות, אגב, משויכים באופן אוטומטי לקופת החולים של ההורה שמקבל עבורם את קצבת הילדים, אך ההורים יכולים כמובן להעביר אותם לקופת חולים אחרת – כל עוד אחד מהם חבר באותה קופת חולים.

למעשה, כל מבוטח יכול לעזוב את קופת החולים שלו – וכדאי לדעת שזה ממש לא מסובך. מבוטח שהיה חבר בקופת חולים מסוימת 6 חודשים לפחות רשאי לעבור לקופת חולים אחרת בהתאם לבחירתו. מי שמוטרד מאובדן זכויות שלו בביטוח המשלים, אין לו מה לחשוש. הוותק שלו נשמר באותה רמת ביטוח. עם זאת, ייתכן שלשירותים חדשים תידרש ממנו תקופת אכשרה (המתנה), וזו נקודה שחשוב לבדוק לפני המעבר.

יש לא מעט ישראלים שחשים שמדובר במבצע מורכב, אבל מעבר מקופה לקופה מתבצע בקלות באמצעות מילוי טופס בדואר או באתר הביטוח הלאומי.

אם עושים זאת בדואר, יש לרכוש טופס מעבר שעלותו כ-15 ₪, כאשר נדרשת התייצבות באופן אישי וחובה להצטייד בתעודת זהות.

אם עושים זאת באתר הביטוח הלאומי, יש למלא טופס בקשה למעבר בין קופות חולים – וכאן התהליך הוא חינם.

בכל מקרה, לאחר הרישום יש להתייצב בסניף של קופת החולים החדשה כדי להשלים את התהליך, לקבל כרטיס מגנטי ועוד.

המעבר בפועל נכנס לתוקף רק אחת לחודשיים – אלא אם כן מדובר בבוגר בן 18-18.5, עולה חדש שנרשם לקופת חולים לראשונה או תינוק עד גיל חצי שנה שנרשם לקופת החולים לראשונה.

במהלך 12 חודשים מותר לעבור פעמיים מקופת חולים לקופת חולים.

אז איך בוחרים קופת חולים?

תושבי ישראל יכולים לבחור בין ארבע קופות חולים: שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, קופת חולים מאוחדת וקופת חולים לאומית.

יש הרבה נקודות דמיון בין הקופות, אבל יש גם שוני – ולכן חשוב להיות עם אצבע על הדופק ולהחליף קופת חולים אם אינכם מרוצים.

נזכיר כי את הטיפול הרפואי שאנו מקבלים מקופת החולים, אנחנו למעשה מממנים באמצעות מס הבריאות שאנחנו משלמים, ובכל זאת יש תשלומים נוספים שאנחנו נדרשים לשלם עבור שירותים שונים.

כל קופות החולים מציעות ביטוחים משלימים בתשלום נוסף, כאשר התשלום הולך ועולה עם הגיל. בעבר היה ביטוח משלים בסיסי בלבד (כמו "מכבי מגן"). לאחר מכן הצטרף מעליו רובד נוסף, שהפך להיות הרובד הנפוץ ביותר של הביטוחים המשלימים (כללית מושלם, מכבי זהב, מאוחדת עדיף ולאומית כסף). הביטוחים המשלימים הללו מאפשרים למבוטחים לקבל השתתפות בניתוחים פרטיים, השתתפות בתרופות שאינן בסל הבריאות ועוד.

בשנים האחרונות הוסיפו קופות החולים רובד נוסף לביטוח המשלים: כללית פלטינום, מכבי שלי, מאוחדת שיא ולאומית זהב. הרובד העליון של הביטוח בדרך כלל כולל שירותים שלא כולם נזקקים להם, כמו יישור שיניים או טיפולים אסתטיים, ואילו הרובד שמתחתיו כולל שירותים חיוניים יותר – כמו החזר על ייעוץ רפואי אצל רופא מומחה וכו'.

רופא משפחה

איך מחליטים איזו קופה מתאימה לי?

ההחלטה באיזו קופת חולים לבחור צריכה להתבסס על כמה שיקולים, וכדאי להשקיע בה זמן ומחשבה. הנה כמה מהשיקולים:

  • פריסה וסניפים: עד כמה השירותים הרפואיים של הקופה קרובים לביתכם? האם יש קופה קרובה יותר?
  • מיהם הרופאים? האם אתם מכירים אותם ומרוצים מהם, או לחילופין, חוויתם שירות רפואי מאכזב?
  • כמה יעלה הביטוח המשלים שאתם מעוניינים בו לכלל בני הבית?
  • מה כולל הביטוח המשלים? כאשר משווים את הביטוחים המשלימים, שימו לב לפרטים. בדקו מה תקופת האכשרה, מה גובה ההשתתפות העצמית בסעיפים השונים, מה משך ההחזר, מהי תקרת ההחזר על שירותים שונים וכו'.
  • השירות האנושי בקופה – האם השירות אדיב ומהיר, או שנוטים לטרטר אתכם ולסרב לבקשותיכם?
  • מה רמת הזמינות של תורים לרופאים מומחים?
  • עם אילו בתי חולים יש לקופת החולים הסדרים?

השורה התחתונה היא שבמידה רבה שירות רפואי הוא כמו כל שירות אחר, כך שהלקוחות – כלומר, המבוטחים – אמורים להיות מרוצים. שביעות הרצון היא תוצאה של כמה וכמה היבטים, בראש ובראשונה הטיפול הרפואי, וכמובן הזמינות, האדיבות וכו'. במידה שאתם עוברים לקופת חולים אחרת ואינכם מרוצים ממנה, תמיד אפשר לחזור לקופה הקודמת או לחילופין לנסות קופת חולים נוספת.

רוצים לבחון מעבר לקופה

השלימו פרטים ונציג יחזור בהקדם

זה המקום שלכם לרשום מה דעתכם על קופות החולים:

נגישות