בעולם הפרסום נהוג לומר שהאותיות הקטנות מספרות את הסיפורים הגדולים. בתחום הנרחב של חבילות אינטרנט, המשפט הזה נכון במיוחד. ספקי האינטרנט ובעלות התשתית מצהירים באותיות ענק על מהירות הגלישה המוצעת במסגרת החבילה. חבל רק שבשביל לקרוא את המילה "עד" – המבהירה שהמהירות המוצהרת הינה המקסימלית, ולא בהכרח היום יומית – צריך לפעמים זכוכית מגדלת… אז איך תוכלו לבדוק מהי באמת מהירות האינטרנט והגלישה שלכם? הישארו ותגלו.
האינטרנט בישראל – כך זה עובד
לפני הכול, מעט סדר: על מנת לגלוש באינטרנט בימינו, נדרש שיתוף פעולה בין ספק אינטרנט (דוגמת אינטרנט פרטנר, 012, נטוויז'ן ואחרות) לבין חברת תשתית, כשבארץ ישנן שתיים שכאלו – אינטרנט בזק והוט. על מנת להקל על הלקוח, במרבית חבילות אינטרנט המוצעות כיום, משלם הלקוח לגורם אחד בלבד, כשהחלוקה הכספית נעשית "מאחורי גבו" (לעיתים קרובות, כולל התשלום אלמנטים נוספים, כמו תכני טלוויזיה, קו טלפון ביתי ועוד).
ההבדלים בין חבילות הגלישה
הפרמטר העיקרי המבחין בין חבילות הגלישה השונות הוא מהירות האינטרנט המקסימאלית. היום מדובר על סטנדרט של 100 מגה ואף יותר, מהירות המאפשרת הורדת קבצים כבדים (סרטים, תוכנות, אפליקציות) בדקות ספורות. יחד עם זאת, במקרים רבים, תיהנו מגלישה מהירה יותר בחברה המציעה עד 50 מגה, מאשר חברה המציעה עד 100. למה? כי כשמצהירים על המקסימום, לא מתחייבים על מהו המינימום…
מדוע יש פערי מהירות?
הסיבה להבדלי המהירות נעוצה במספר גורמים, ביניהם עומס על המחשב (סגרו תוכנות בהן לא נעשה שימוש), חלוקת מהירות האינטרנט בין מספר כלים בו זמנים (טלפונים, מחשבים, טלוויזיות), איכות כבלי האינטרנט של החברה המספקת ואפילו מזג האוויר עשוי או עלול להשפיע על המהירות. נאמר בפה מלא – מעטים המקרים בהם מהירות הגלישה בפועל תהיה זהה למהירות המקסימאלית המוצהרת ולא משנה מי החברה. יחד עם זאת, ישנם פערים סבירים ומקובלים (של כ-20-30 אחוז. דהיינו – הצהירו בחברה עד 100 מגה? גלישה ב-70-80 מגה נחשבת טובה), וישנם פערים הדורשים מכם לערוך בדיקה יסודית מול הספק.
כך תבדקו את מהירות הגלישה
אז איך מבצעים בדיקת מהירות גלישה? בקלות ובמהירות! אם בחרתם בחברה המספקת לכם שירותי טלוויזיה על תשתית האינטרנט (כמו פרטנר או סלקום), תגלו אופציה לבדיקה מהירה במסגרת תפריט ההגדרות של החברות. הבדיקה אורכת כ-2 דקות והינה אמינה ומדויקת. אם התחברתם דרך חברה אחרת, קרוב לוודאי שתגלו באתר החברה את אפשרות בדיקת המהירות תחת הגדרת "SPEED TEST".
למה מהירות האינטרנט איטית?
גיליתם שהמהירות אינה תקינה? הבעיה עלולה להיות במחשב (בדקו זאת באמצעות חיבורו למודם אחר, ובכך תבודדו את הבעיה), המודם, הנתב (אם בעיית המהירות היא בכל המכשירים בבית, כנראה שזו הבעיה) או באחת החברות אליהם התחברתם (תשתית / ספק). לעיתים הבעיה עשויה להיות גם בדפדפן, באתר ספציפי ועוד.
בשורה התחתונה, אל תאמינו לכל ההבטחות, זכרו שמדובר במהירות מקסימאלית וערכו בדיקת מהירות אחת לשבועיים-שלושה. בהצלחה!