מהי רפורמת החשמל?
רפורמת החשמל היא מהלך של ממשלת ישראל בשיתוף רשות החשמל אל מול חברת החשמל לישראל, אשר נוסדה עבור מספר מטרות:
- לפתוח את משק החשמל בארץ לתחרות
- לאפשר הקמה של חברות חשמל נוספות
- לאפשר לכלל הצרכנים ליהנות מתעריפי חשמל מגוונים וזולים יותר.
מערכת החשמל בארץ בנויה ממספר מקטעים: ייצור החשמל, הולכה (הולכת החשמל לתחנות משנה), חלוקה (העברת החשמל בפועל לצרכנים), אספקה (מכירת החשמל לצרכנים), ואגירה, ועד לשנים האחרונות חברת החשמל שלטה בכל המקטעים הללו.
מהי מטרת רפורמת החשמל?
המטרה בהשקת הרפורמה הייתה לצמצם את השליטה של החברה בשלבי הייצור והאספקה, ריענון של השוק ויצירת תחרות – זאת כאשר חברת החשמל היא זו שעדיין תחזיק בבלעדיות על מקטעי ההולכה והחלוקה.
בסופו של דבר – מטרתה של רפורמת החשמל הייתה לאפשר לחברות נוספות להיות חלק ממקטע אספקת החשמל, לצמצם את תעריפי החשמל הקבועים, ולאפשר לכלל צרכני החשמל ליהנות מהטבות והוזלות על חשבונות החשמל.
איך הרפורמה מסייעת לחסוך בהוצאות החשמל?
רפורמת החשמל יכולה לסייע לחסוך בהוצאות הודות לתעריפים המגוונים והזולים יותר של חברות החשמל – שכן בעקבות השקת הרפורמה כבר לא יהיה תעריף חשמל קבוע לכלל הצרכנים, אלא תעריפים משתנים, חבילות חסכוניות מותאמות אישית ואף חבילות טריפל וקוואטרו.
מהו הרקע לרפורמת החשמל?
הרקע להשקת רפורמת החשמל החל בתחילת שנות ה-2000, כאשר הממשלה החליטה לבצע שינוי מבני במשק החשמל בארץ.
החלטה זו הובילה להקמת וועדה בראשותו של מנכ"ל משרד האוצר, אשר בשנת 2003 הגישה את ההמלצות שלה לביצוע השינוי.
בשנת 2007 התקיים מו"מ בין המדינה לבין חברת החשמל שלא צלח, ובשנת 2013 בוצע ניסיון נוסף למו"מ לאחר מינוי צוות ממשלתי בראשותו של מנהל רשות החברות, שלא צלח גם כן.
בסופו של דבר ולאחר מאבק ארוך – הממשלה קיבלה את ההחלטה ליישם את רפורמת החשמל, והוציאה אותה לפועל ביולי 2018.
מהם השינויים שקרו בעקבות ההחלטה על רפורמת החשמל?
חברת החשמל הציבה למכירה את 5 תחנות הכוח שהיו בבלעדיותה: רידינג, אשכול, רמת חובב, אלון תבור וחגית מזרח, והעבירה חלק משטחה של תחנת רוטנברג לרשות מקרקעי ישראל לשם מכירותו.
בנוסף – כדי להפיק חשמל "ירוק" יותר הוחלט שהיחידות הפחמיות של תחנת הכח אורות רבין יוחלפו בשתי תחנות גז, אשר פועלות על בסיס טכנולוגיה מתקדמת.
חברת החשמל נשארה האחראית הבלעדית על מקטעי ההולכה והחלוקה, ומקטע האספקה הוא זה שנפתח לתחרות בשוק – זאת במטרה לשפר את איכות האספקה, ולספק מחירים נוחים לצרכנים.
בנוסף לכך – מספר יחידות כגון יחידת ניהול המערכת יצאו משליטתה של חברת החשמל, ועברו לאחריותה של חברה חיצונית בשם נגה ניהול.
אילו חברות חשמל מספקות שירותי חשמל במסגרת רפורמת החשמל?
חברות החשמל אשר החלו לפעול באופן רשמי ולספק שירותי חשמל במסגרת הרפורמה:
מה מציעות חברות החשמל החדשות לצרכנים?
רוב חברות החשמל מציעות חבילות חשמל מוזלות – כאשר הצרכנים יכולים לבחור את החבילה המתאימה להם ביותר, בהתאם לכמות ולזמני הצריכה הביתיים שלהם.
החבילות יכולות להיות לדוגמה: חבילות מוזלות לאורך כל היום, חבילות לעובדים מהבית, חבילות לשימוש בשעות הלילה, חבילות לשימוש בסופ"ש, ועוד.
החבילות מציעות החל מ-5% ועד 20% הנחה בממוצע על חשבון החשמל – תלוי בסוג החבילה הנבחרת ובוותק של הלקוחות.
מהם התנאים לצורך המעבר לחברות החשמל החדשות?
ניתן לעבור לשירותי החברה ללא תנאים מיוחדים, באמצעות מונה חשמל חכם או בסיסי.
כדי לבדוק האם בכתובתכם קיים מונה חשמל חכם תוכלו להיעזר בכלי שלנו לבדיקת מוני חשמל חכמים לפי כתובת, אשר יוכל לסייע לאתר האם בכתובת המגורים שלכם כבר הותקן או טרם הותקן מונה חשמל חכם.
מהו מונה חשמל חכם?
מונה חשמל חכם הוא מונה חשמלי בעל יכולת לקריאת נתוני הצריכה באופן רציף – כך שחברת החשמל יכולה לצבור את המידע, ולדעת כמה חשמל בפועל לספק לכל אזור בארץ.
המידע הזה מגיע גם אל חברות החשמל החדשות, ובכך ניתנת להן האפשרות להציע לצרכנים את חבילות החשמל המתאימות להם ביותר.
מי יכול לעבור לחברות החשמל החדשות?
משקי בית שבהם מותקן מונה חשמל חכם או בסיסי יכולים כבר להגיש בקשות למעבר לאחת מחברות החשמל החדשות (לצפייה בחבילות התעריפים של חברות החשמל ולהשארת פרטים להצטרפות לחברות החשמל – ניתן לבקר בעמוד השוואת מחירי חשמל שלנו).
לקוחות אשר יהיו מעוניינים להזמין מונה חכם יוכלו לבקש להתקין מונה חשמל חכם בביתם (שירות אשר ניתן בתשלום).
האם ניתן לעבור מחברת חשמל אחת לחברת חשמל אחרת?
נכון להיום – עדיין לא ניתן לעבור בין חברת חשמל אחת לחברת חשמל אחרת.
יחד עם זאת – הצפי הוא שעד שנת 2026 שליטתה של חברת החשמל במשק החשמל בארץ תצומצם משמעותית, ובמידה והכל יעבוד כמתוכנן – תהיה אפשרות להתנייד בין חברות החשמל בהמשך.
במידה ואכן יתאפשר לעבור בין חברות החשמל – הצפי הוא שהמעבר יתאפשר פעם בשנה (כמו במעבר בין חברות סלולר).
מי יהיה אחראי במקרים של הפסקות חשמל או תקלות לאחר המעבר?
חברת החשמל עדיין תחזיק בבלעדיות על ההולכה וההפצה של החשמל – כך שהיא עדיין האחראית הבלעדית בכל מקרה של תקלה, בעיה או הפסקת חשמל.
במקרים אלו חשמל יהיה צורך לפנות אל מוקד חברת החשמל במספר 103 – חברת החשמל תדאג לטיפול, והטכנאים שיגיעו לשטח יהיו טכנאים של חברת החשמל.